Individuele begeleiding:

1 op 1 begeleiding.

Ambulante begeleiding aan huis zodat het kind in zijn vertrouwde omgeving is en het minder belastend is voor ouders. Zij kunnen tussendoor gewoon hun eigen ding gaan doen of erbij blijven als het kind hier behoefte aan heeft.

Na een kennismakingsgesprek gaan we samen op zoek naar de moeilijkheden waar uw kind tegenaan loopt. Doormiddel van verschillende testjes en oefeningen. Hier gaan we dan samen mee aan de slag.

De oefeningen worden uitgelegd aan de ouders en door veel door te oefenen versterken de vaardigheden die nodig zijn voor het leren of invloed hebben op het gedrag.

Losse screening – 60.-     pakket a 5 sessies a 45 minuten 220.-

Ik ga onder andere aan de slag met:

Reflexen:

Kinderen met gedragsproblemen, coördinatie problemen of specifieke leerproblemen hebben als baby vaak niet de verschillende stadia van vroege ontwikkeling goed doorlopen. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een moeilijke zwangerschap en/of bevalling, maar soms hebben we hier geen verklaring voor.

Elk kind wordt geboren met een stel primitieve reflexen. De reflexen van een pasgeboren baby zijn nodig om te overleven, maar vormen ook een belangrijk vertrekpunt voor het latere functioneren. Tijdens de zwangerschap activeert vanaf de zevende week de hersenstam primitieve reflexen, die als het ware de hersenen en de verschillende zintuigen zoals de ogen, oren en evenwicht van het kindje instellen. Na de geboorte worden de primitieve reflexen onder controle gebracht door hogere meer geavanceerde delen van de hersenen.

Daarna ontwikkelen posturale reflexen zich. Hierdoor zijn de hersenen in staat verder uit te rijpen. Posturale reflexen zijn automatische reacties voor het behoud van evenwicht, stabiliteit en flexibiliteit van het hele lichaam. Ze zijn dus belangrijk voor zitten, staan, lopen, lichaamsrechting, -houding en voor het evenwicht. Hierdoor kan een kind zijn hoofd in een bepaalde stand houden als het van lichaamshouding verandert. Door deze reflexen worden rol, tijger en kruip bewegingen vergemakkelijkt. Al het leren is op een bepaalde manier verbonden aan het functioneren van het motorische systeem.

Het lezen is afhankelijk van stabiele oogbewegingen als voorbeeld van het motorische systeem. Om te kunnen schrijven moet er coördinatie zijn tussen de hand en ogen, die ondersteund worden door een goede houding. Het vangen van een bal en de coördinatie bij gym zijn afhankelijk van grove en fijne spiermotoriek. Het posturale reflexensysteem vormt hierbij de basis van het motorische systeem.

Oogmotoriek:

Ook de oogmotoriek moet goed ontwikkeld zijn. Anders wordt het lastig op op de lijn te lezen of van het (digi) bord naar het schrift te focussen. Doormiddel van een visuele screening kan dit beoordeeld worden. Net als dat de samenwerking van de hersenhelften hiermee goed in beeld worden gebracht. 

Als FON gediplomeerd oogscreener werk ik met een bioptor om de oogmotoriek goed te kunnen beoordelen. Hiermee breng je ook heel mooi de hersensamenwerking in beeld.

Stress:

Het stresssysteem kan alles bij een kind ook nog eens goed in de war gooien. Waardoor denken niet meer mogelijk is en oude reflexen weer kunnen opspelen. Stress kan allerlei oorzaken hebben zoals te hoge verwachtingen, leermoeilijkheden of de thuissituatie. Ook ontwikkeling van faalangst en boosheid kunnen uitingen van stress zijn.